Praktisk info

Opslagstavlen i fællesrummet:
Her kan børn og forældre se, hvem der er krydser og hvilke aktiviteter der er i fritidshjemmet, hvad der er til café og evt. andre opslag. Ugeplan bliver desuden lagt på Intra hver uge.

Rollerne i Oasen:
Krydser – Den der står i køkkenet, serverer café, passer telefon, sender børn afsted og den person I skal sige farvel til hver dag
Flyver – Ved behov (typisk når vi serverer lidt mere tidskrævende café) har vi en flyver, der hjælper krydseren
Udevagt – Den der holder øje med udeområdet og rydder op ude sammen med børnene
Aktivitet – Her er det meget forskelligt, vi prøver at tilgodese de forskellige børn vi har, med de ressourcer vi har til rådighed. Typisk forsøger vi hver dag at tilbyde både kreativ aktivitet og mulighed for fysisk udfoldelse. Hold øje med ugeplanen.

Telefon:
Vi opfordrer til, at alle aftaler der kan laves hjemmefra bliver det, og at der enten bliver givet besked via telefon eller Intra. Alle beskeder bliver læst hver dag og bliver besvaret. Det er vigtigt at beskeder om legeaftaler og sendetider bliver sendt til alle fritidshjemmets medarbejdere (Line Poulsen (LP,) Thomas Døssing (TOD), Annette Sidler (AS), Mirjam Johannesen (MBJ), Phillip Frederiksen (PWF) og Peder Mogensen (PM).
Da Ringsted Lilleskole er mobilfri skole, ligger medbragte telefoner i tasken, og tages kun frem efter aftale med en voksen.

Legeaftaler:
Vi opfordrer naturligvis til legeaftaler, men det er kun børn med egen telefon der kan lave dem selv. Børnene må ikke bruge fritidshjemmets telefon til dette. I forældre er velkomne til, at ringe fra egne telefoner, når I henter jeres børn.

Telefonliste:
Vi har en telefonliste med numre til alle forældre liggende, så vi på den måde kan støtte op om legeaftaler. Ønsker I ikke at stå på telefonlisten, fjerner vi naturligvis jeres nummer.

Café:
Vi tilbyder børnene et lille måltid hver dag imellem kl. 14.00 og 15.00. Dette er for nogle ikke helt nok, så lidt ekstra spiseligt i madpakken til sene eftermiddage, kan være en god idé.

Børnenes ejendele:
Vi vil kraftigt opfordre til, at man skriver navn på alt, hvor det kan lade sig gøre. Vi oplever at der bliver glemt rigtigt mange ting, både på skolen og i fritidshjemmet, og et navn kan hjælpe tingene tilbage til rette ejermand.

Glemte sager:
I må meget gerne holde øje med ting og tøj der ligger i vindfanget, på bordet og med jævne mellemrum tjekke, om der ligger noget der tilhører jeres børn.

Børnemøde:
Vi holder børnemøde for alle børnene i Oasen den første tirsdag i hver måned. Her får de mulighed for at lufte tanker og idéer, og komme med egne inputs. Vi har mulighed for at informere jeres børn om forskellige tiltag, og vi har også mulighed for at ridse de forskellige regler op, hvis nogen skulle have glemt dem. Derudover kårer vi til børnemødet ”månedens fritterbarn”, som er et barn der har gjort sig særligt bemærket som hjælpsom ifm. f.eks. servering af café, oprydning, været en god kammerat, e.l.

Sproget:
Vi oplever desværre at mange børn snakker rigtig grimt, det kan selvfølgelig smutte for selv den bedste, men vi ser gerne at børnene snakker pænt her – det gør det lidt sjovere når vi er så mange sammen.

Storebørns-aktiviteter:
Mandag og torsdage er klub-dage, hvor børn fra 4. klasse og op tilbydes særskilte aktiviteter (3. klasse inviteres som oftest med). Det fremgår af ugeplanen fra uge til uge, hvad disse indebærer. Derudover er der med jævne mellemrum ture ud af huset for klub-børnene, ligesom der afholdes klubaftener ca. hver anden måned.
Det er fra 4. klassetrin og op muligt kun at indmelde sig klubtilbuddet, i stedet for at være fuldt indmeldt i Oasen.
Vi tilmelder os Vilde Vulkaner festival hvert år for vores 3. og 4. klasser.

Morgen-pasning:
Oasen holder åbent hver morgen fra 06.30 og frem til skolestart. Morgenmad serveres indtil ca. kl. 07.00. Fra 4. klasse og op er det muligt kun at være tilmeldt morgenmodul, hvis man ikke også har brug for pasning om eftermiddagen.

Åbningstider:
Som nævnt ovenfor, åbner Oasen hver dag for morgenpasning fra kl. 06.30. Om eftermiddagen har vi åbent fra de første børn får fri fra skole (12.55). Den første halve time børnene har fri er der udetid. Herefter må man komme ind og lege hvis man har lyst, og det er også omkring dette tidspunkt eftermiddagens aktiviteter sættes i gang. Oasen lukker kl. 17.00 mandag – torsdag og kl. 16.00 fredag.

Førskole:
Fra 1. maj og indtil sommerferien starter, har vi vores kommende 0. klasser i førskoleforløb, kaldet “spireforløb”. Førskolebørnene kan også benytte Oasens morgen- og eftermiddagspasning. For disse starter fritidshjems-eftermiddagen kl. 12.00.

Leg i Fritidshjemmet:
Vi er heldige at have et stort udeområde med boldbane og skov, hvor børnene har mulighed for at bruge deres fantasi og kreativitet. Det kan f.eks. være at bygge huler i skoven, eller klatre i træerne. Vi har også to dejlige sandkasser, og en svævebane som bliver brugt flittigt.

Multi-rum:
Vores kreative værksted på Oasen kalder vi for ”Multi”. Her har børnene mulighed for at være kreative med bl.a. decoupage, maling, perler og mange andre ting. Til jul laver vi julegaver og -pynt, og op til påske, fastelavn, halloween, etc. laver vi ting der passer til.

Aktiviteter i løbet af året:
I løbet af året har vi en række forløb og aktiviteter. Hold øje med Oasens aktivitetskalender på skolens hjemmeside.